Klockan halv nio gick bussen efter en riktigt god hotellfrukost. Vädret var helt klart så vi började dagen med att åka till Table Mountain, Taffelberget! Vi tog linbanan upp till toppen där vi sedan gick runt och njöt av den vackra utsikten över Kapstaden. Vi hade riktigt tur: det är ofta som linbanan upp till Taffelberget inte går på grund av vädret, och ofta ligger det ett täcke av moln runt toppen så att man inte ser någonting av utsikten när man väl är där ute. Men när vi var där var vädret perfekt! Vi hade tur, precis som vi har haft väldigt mycket under hela resan.

Vi gick också en kort guidad tur där en guide pekade ut några intressanta ställen man kunde se från berget.

Vi tog linbanan ner och sedan begav vi oss ut i Kapstaden för att åka på stadstur där vår guide berättade om olika ställen och saker som vi stötte på. Ibland satt vi i bussen, ibland var vi ute och gick eller kollade på saker. Vi åkte även till ett diamantmuséum! I Sydafrika finns det mycket diamanter och vi fick veta lite om diamantens historia (detta fick vi berättat för oss av en överdrivet exalterad ung kvinnlig guide) och sedan fick vi gå igenom ett par säkerhets dörrar och kolla på när de slipade diamanter. En av de som slipade var topp 5 i världen på det han gjorde! Här fanns även möjlighet att köpa diamantsmycken, men det var ju såklart jättedyrt… Ett halsband kostade 70 000 dollar!

Vi blev sedan avsläppta av bussen vid Waterfront där vi åt lunch med Kerstin och Mats. Direkt efter lunchen tog vi (Kerstin, Mats och vår familj) en båt från hamnen (som det fanns sälar i!) till Robben Island! Resan tog ca 45 min.

När vi kom fram till Robben Island möttes vi av en guide som själv suttit fängslad där i sju år, för att han var med i ANC’s (Africa’s National Congress) armé. ANC kämpade för svartas rättigheter och det var Nelson Mandela som var ledare. Guiden visade oss lite i fängelset, hur en sovsal såg ut, han visade matsedeln och identitetskorten man fick, han berättade om de olika delarna i fängelset och mycket mer.

Nelson Mandela satt här under 18 av sina 27 år i fängelse. Vi fick se cellen där han satt under de 18 åren. Den var pytteliten, säkert 2×2 kvadratmeter stor! Det enda som fanns var ett liggunderlag och några filtar, en papperskorg och ett litet bord med två skålar.

Sedan åkte vi en busstur på ön där vi bland annat fick se en kyrkogård där man begravde leprasjuka (förr i tiden var Robben Island ett sjukhus, främst för leprasjuka), stället där fångarna arbetade med att hugga sten, med mera.

Efter båtturen tillbaka var vi ganska trötta. Vi duschade snabbt på hotellet innan vi åter igen träffade Kerstin och Mats och gick och åt på en italiensk restaurang jättenära hotellet. Det var en jättehärlig kväll, fantastisk mat och fantastiskt sällskap!

Från toppen av Taffelberget kunde man se mycket!

On top of the world 🙂

😀

Fint familjefoto med Kapstaden som bakgrund!

Kolla vilket litet träd.

Vi passade på att vara med i ett karatepass. På avstånd!

Promenad i Kapstaden!

På diamantmuséet fick jag och Petter testa att vara gruvarbetare!

Vi gick runt och kollade på de fina, svindyra diamantsmyckena.

Lunchen åt vi vid hamnen. Ser ni sälfenan?

Påväg till Robben Island 🙂

Framme!

Nelson Mandelas cell. Och ja, den är lika liten som den ser ut!

En sovsal för 50 fångar. Endast liggunderlag att sova på och inget annat.

Med Taffelberget som bakgrund 🙂

När vi kom tillbaka hade massor av sälar kommit upp och lagt sig vid hamnen!